تحلیل بازار سنگ کشور سوئد
جمعه ۱۳۹۶/۸/۱۲ - ۱۹:۱۲

تحلیل بازار سنگ کشور سوئد

به گزارش خبرگزاری سنگ ایران، استفاده، تولید و استخراج سنگ طبیعی در سراسر جهان گسترش یافته است، خصوصا در کشورهای شناخته شده ای مانند برزیل، هند ایتالیا و ترکیه و … اما تعداد کمی از مردم و شاید فقط کسانی که با دانش و کاردانی حرفه ای در مورد سنگ طبیعی فعالیت دارند با صنعت سنگ سوئد آشنا باشند.

چوب از مواد اولیه طبیعی در ساختمان سازی در کشورهای جهان است، اما در سوئد بسیاری از انواع سنگ های طبیعی به خصوص گرانیت وجود دارد که اهمیت سنگ در این کشور را دوچندان می کند.

بیش از ده سال است که سوئد جایگاه ویژه ایی در صنعت سنگ دارد. در بسیاری از این کشورها از سنگ سوئدی برای استفاده در برنامه های کاربردی مختلف نیاز شدیدی احساس می شد ولی با گذشت زمان و الزامات در حال تغییر جهان، صنعت سنگ گرانیت تغییر کرده و این بخش از صنعت سنگ به طور قابل توجهی در برزیل و هند پیشرفت کرده است، این عوامل باعث شد که سوئدی ها بازار را از دست بدهند و نظر مردم نسبت به سنگ سوئدی تغییر کند.

اما جهان مدام در حال تغییر است، در حال حاضر با توجه به افزایش دستمزدها و قیمت مواد اولیه در هند و برزیل و بیشتر کشورها و همچنین تلاش های زیاد کشور سوئد برای تعیین تفاوت در قیمت های قبلی، تفاوت قیمت ها بین سنگ سوئدی و دیگر سنگ ها کمتر شده است.

افزایش تقاضا برای خرید سنگ سوئدی به ویژه پایین آمدن هزینه حمل و نقل در اروپا و هم چنین افزایش عدم اعتبار در اصالت سنگ های هندی و برزیلی به اندازه ای که با سنگ سوئدی قابل مقایسه نخواهد بود باعث شد که سنگ سوئدی به بازار، خصوصا بازار اروپا برگردد.

مقدار صنعت سنگ در سوئد محدود است. تعداد کارگران دراین منطقه از ۱۲۰۰ نفر بیشتر نمی شود. در آمد حاصل از آن حدوداْ ۱۲۰ میلیون یورو برآورد شده است. بسیاری از فعالیت های دولت به تولیدات معادن بستگی دارد.

ولی این عملیات درکشورهایی مثل ایتالیا، اسپانیا، چین و لهستان کامل می شود. تنها ۳ شرکت وجود دارد که بیشتر از ۱۰۰ نفر را استخدام می کند و با این حال بازار را بدست می گیرد.

مصرف خارجی حدود ۷۰-۸۰٪ است که شامل: سنگ فرش کردن راه ها، زمین های مرکز شهر و تعداد زیادی از سنگ های وارد شده از چین و پرتغال .

در زیر یکی از مهمترین گرانیت های سوئدی معرفی شده است، با توجه به اینکه گرانیت بیشترین سنگی است که در سوئد یافت می شود و بیشتر معادن موجود در سوئد در جنوب غربی سوئد واقع شده است.

Sweden Mahogany

این سنگ گرانیت برای بازارهای جهانی مهم به  حساب می آید زیرا بسیار شبیه به (Mahjohnny Aldakota) است که در کشورهای مانند ایالات متحده و شرق دور به خوبی شناخته شده است.

Vanga Red

استخراج این سنگ از معادن از حدود ۳۰ سال پیش شروع شده و به طور گسترده ای در نمای ساختمانها و دیگر برنامه های ساخت و ساز استفاده می شود. بازار سوئدی نسبت به بازار لهستان و چین بزرگتر در نظر گفته می شود.

سوئد به داشتن سنگ های آتشفشانی شناخته شده است به خصوص سنگ سیاه و معادن بسیاری وجود دارد که سنگ سیاه را استخراج می کنند و بسیاری از این سنگ ها بر اساس شیب رنگ سیاه آنها نامگذاری می شود.

Black Bonnacord

تولید فعلی، از حدود ۱۸۰۰- ۲۰۰۰ متر مربع در سال است.

finegrained varietyblack

ریز دانه های متنوع مشکی –بازار اصلی در ژاپن و چین- میزان تولید به ۴۵۰ متر مربع در سال برآورد شده است.

تولید سالیانه در حدود ۱۳۰۰- ۱۴۰۰ متر مربع برآورد شده است.

black ebony

این سنگ در لهستان و بخش های از چین و ژاپن به فروش می رسد، تولید فعلی  ۱۳۰۰-۱۵۰۰ متر مربع برآورد شده است.

Black Gylsboda

تولید سالانه به ۱۳۰۰- ۱۴۰۰ متر مربع در سال می رسد.

 red bohus/grey bohu s

ریزدانه های خاکستری رنگ از خصوصیات بارز و مشترک این سنگ در بازارهای جهانی به حساب می آید و بسیاری از آنها قرمز رنگ هستند.

Bararp

بسیار شبیه به سنگ  Indian Himalayan blue   است و ۴ معدن مختلف برای این سنگ وجود دارد.

کل تولید سالانه بر ۴۵۰ متر مکعب در سال می رسد. به تازگی این سنگ در لهستان فروش بالایی داشته است.

سنگ کوارتزQuartzite  در مرکز سوئد واقع شده است با توجه به اینکه سنگ (limestone ) از معادن کوچک در (Hollande) و (Jvtland) استخراج شده که رنگ آنها قهوه ای مایل به قرمز و گاهی خاکستری مایل به قرمز می باشد.

چشم انداز:

JK Marceln، رییس بنیاد سنگ طبیعی سوئدی از این حقیقت گله مند است که سوئدی ها تا آنجا که می شود از سنگ استفاده نمی کنند بر خلاف کشوری مثل دانمارک که جمعیت آن نیمی از جمعیت کشور سوئد است ولی با این حال نرخ مصرف سنگ در بازار محلی این کشور بالاست.

بنیاد سنگ طبیعی سوئدی، پیشرفت های قابل توجه و توسعه ای عظیم در سالهای آتی را حداقل در بازارهای اروپا را پیش بینی می کند. او انتظار دارد که کشور سوئد منبعی مهم برای کشورهای حوزه بالتیک، روسیه، آلمان، لهستان و شمال ایتالیا تبدیل شود.

منبع: http://www.litosonline.com