نیم کت سنگی
شنبه ۱۳۹۶/۱/۱۹ - ۲۳:۸

مهدی حیدرزاده مطرح کرد: صادرات سنگ کوپ؛ تبلیغات بین المللی؛ تسهیلات ارزان قیمت

مهدی حیدرزاده مدیر عامل صنایع سنگ ونیز در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری سنگ ایران اظهار کرد: فعالیت  کارخانه سنگ ونیز در زمینه تولید انواع سنگ های تزئینی شامل نماهای کلاسیک، معرق، روشویی، آبنما، کتیبه های سنگی با بهره گیری از ماشین آلات واتر جت و CNC و همچنین تولید انواع سنگ تراورتن و مرمریت به صورت تایل می باشد و در حدود ۲۵ سال است که این حرفه را از مبتدی تا حرفه ای در پیش گرفته ایم.

وی در ادامه گفت: اولین و بزرگترین مشکل در زمینه صنعت سنگ؛ رکود و عدم وجود نقدینگی در بازار داخلی و کاهش قابل توجه فروش سنگ است که باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی در پرداخت حقوق کارگران، تامین هزینه ها و پرداخت مطالبات طلب کاران شده است.

مدیر عامل صنایع سنگ ونیز افزود: به دلیل عدم وجود نقدینگی مناسب توانایی نوسازی ماشین آلات و دستگاه  های خود را نداریم. طرح ها و ایده های بسیار خوبی برای توسعه کارخانه، اشتغال زایی و انجام صادرات داریم اما به دلیل عدم وجود نقدینگی و حمایت دولت این طراح ها و ایده ها هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی یادآور شد: ما سنگ کوپ را خریداری می کنیم و به واحدهای کوچکتر با ارزش افزوده بیشتر تبدیل می کنیم اما متاسفانه رکود بازار داخلی و عدم حمایت دولت و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد انبارهای تولید کنندگان را مملو از سنگ( اکثرا بی کیفیت) کرده است!

حیدرزاده گفت: ما به کشورهایی نظیر قزاقستان و عراق صادرات انجام می دهیم اما به دلیل جنگ و مشکلات داخلی که در ۲ سال اخیر در عراق رخ داده است ارتباط کمتری با تاجران این کشور داریم.

وی خاطر نشان کرد: برای حل مشکلات فروش داخلی باید رکود به وجود آمده در بازار داخلی حل شود و برای رفع مشکل صادرات نیز نیاز به حمایت دولت و همبستگی صنفی داریم. بازار صادرات بازار بسیار بزرگ و متنوعی است و در انحصار کشورهایی مثل چین، ترکیه، ایتالیا، هند، برزیل و اسپانیا است.

وی ادامه داد: به اعتقاد من کشور ما پتانسیل های فراوانی در زمینه حجم و تنوع ذخایر سنگی برای رقابت با این کشورها دارد. برای تحقق این مهم در ابتدا نیاز به بازاریابی و تبلیغات قدرتمند بین المللی، تشکیل کنسرسیوم های صادراتی، مدیریت خوب، افزایش کیفیت تولید و بهره وری در کارخانه ها، کاهش هزینه های تولید، آموزش و پرورش نیروهای کارآمد و حرفه ای و… می باشد که به عهده تولید کنندگان است.

وی تاکید کرد: در عین حال دولت نیز با رفع موانع تولید و صادرات، اعطای تسهیلات بدون بهره و یا کم بهره برای به روزرسانی ماشین آلات و بهره گیری از سیستم های به روز سخت افزاری و نرم افزاری، در نظر گرفتن مشوق های صادراتی، تخفیف ها و معافیت های مالیات و بیمه و اعطای کمک های بلاعوض برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی، می تواند به تولید کنندگان کمک کند تا این صنعت جایگاه اصلی خود را در بازارهای جهانی پیدا کند.

مدیر عامل صنایع سنگ ونیز در ادامه گفت: حدود سه سال است که در شهرک صنعتی شمس آباد اجاره نشین هستیم و هزینه های زیادی برای ما در پی داشته است. تقاضایی که از دولت داریم این است که با اقساط بلند مدت ملکی را در اختیار ما قرار دهند تا یکی از مشکلات بزرگ ما برای تجاری سازی و به ثمر رساندن ایده هایی جدیدی که برای صادرات و اشتغالزایی داریم، حل شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اجرای برجام و رفع تحریم ها در ابتدا، نه در عمل، بلکه فقط فضاهای فکری مثبتی به وجود آمد که در حال حاضر هرچه پیش تر می رویم آن  فضای فکری مثبت هم به حالت اول بر میگردد و شرایط بدتر می شود و تا به حال برای صنعت سنگ اتفاق مثبت خاصی به وجود نیامده است چرا که هنوز برای صادرات مشکل نقل و انتقال پول داریم! شاید برای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی اتفاق مثبت و مهمی رخ داده باشد اما برای صنعت سنگ که می تواند یک بازوی قدرتمند برای ارز آوری و ایجاد اشتغال برای کشور باشد، اتفاق مثبتی رخ نداده است.

وی گفت: دولت نه تنها کمکی به ما نکرده بلکه با تکیه بر اطلاعات ناقص مشاوران برخی دولت مردان قرار است اقدام به وضع عوارض برای صادرات سنگ کوپ کنند که باعث خواهد شد وضعیت صادرات سنگ بدتر از حال شود!!  دولت اعتقاد دارد که نباید مواد معدنی را خام فروشی کرد اما متاسفانه اطلاع ندارد که بحث سنگ تزئینی با دیگر مواد معدنی متفاوت است. در حال حاضر هیچ کدام از کشورهای قدرتمند تولید کننده سنگ در دنیا چنین قانونی ندارند چرا که از شرایط بازار سنگ در دنیا کاملا آگاه هستند.

مدیر عامل صنایع سنگ ونیز تصریح کرد: به عقیده من در حال حاضر ۹۵ درصد تولید کنندگان ما با توجه به دلایلی که شرح دادم قادر به تولید سنگ صادراتی قابل رقابت با دیگر کشورها نیستند که بخواهند سنگ های کشور ما را فرآوری و صادر کنند و با شناساندن این سنگ ها در بازارهای جهانی سهم بیشتری از بازار جهانی را به دست آوریم، بنابراین در حال حاضر می توان با صادرات سنگ کوپ به صورت خام سهم خود از بازارهای جهانی از دست ندهیم و در آینده با یک برنامه دقیق و حساب شده سنگ های صادراتی توسط تولید کنندگان داخلی فرآوری شده و با حداکثر ارزش افزوده صادر شوند و این مهم نیازمند حمایت همه جانبه دولت است.

وی افزود: برای حمایت از تولید داخلی بهتر است جلوی واردات سنگ فرآوری شده گرفته شود و یا برای واردات سنگ فرآوری شده گمرک بیشتری در نظر گرفته شود. همچنین در برخی از پروژه های دولتی مشاهده شده که از سنگ فرآوری شده خارجی استفاده شده است، اگر قرار بر حمایت از تولید داخلی است، ابتدا خود  دولت باید برای همه پروژه های عمرانی خود از سنگ فرآوری شده ایرانی استفاده کند.

حیدرزاده گفت: در حال حاضر صادرات بهترین راهکار برای برون رفت از رکود فعلی است اما تحقق این مهم نیازمند شرایطی است. امروزه در دنیا سایه سیاست بر اقتصاد حاکم شده است و کشورهایی که از سیاست خارجه قدرتمندی بهره می برند و با دیگر کشورها علی الخصوص کشورهای همسایه ارتباط خوبی دارند، در عین حال اقتصاد شکوفایی نیز دارند. در حال حاضر کشورهای عربی مثل امارات، قطر و عراق و کشورهایی CIS نظیر روسیه، آذربایجان،قزاقستان، ترکمنستان، ارمنستان و … پتانسیل های فراوانی برای صادرات سنگ های ایرانی دارند. هرچند دولت فعلی در حال تلاش فراوان برای بهبود اوضاع سیاست خارجی است اما با تلاش بیشتر در این زمینه و بهبود سریعتر روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه و همچنین رفع مشکل نقل و انتقال ارز بین ایران و این کشورها می تواند کمک فراوانی به تولید کنندگان ایرانی و تسهیل صادرات آنان بکند.

برچسب‌ها